Sign my
GuestBook

NS 8600

Verfwerk

Ik heb het verfwerk niet in detail beschreven. Tenslotte is dat voor elke lok min of meer hetzelfde. Misschien dat ik er aan toe kom om eens een paar bladzijden op deze site te schrijven over spuiten en plakken. Maar er is genoeg informatie op internet te vinden en zijn ook voldoende boeken op de markt verkrijgbaar over dit onderwerp.

 

In essentie is de lok in zeven hoofdcomponenten verdeeld die elk afzonderlijk gespoten kunnen worden. Dit scheelt een macht aan tijd bij het maskeren. Het enige deel dat gemaskeerd moet worden is het machinistenhuis.

In de grondverf

Om de materialen te reinigen van vet, productieresten (in het bijzonder het giethars), en eventuele fluxresten schrobde ik het model eerst in water met een beetje groene zeep, spoelde ik de lok en badderde hem daarna in water met huishoudazijn (azijnzuur). Dit laatste zorgt ervoor dat de messingdelen wat ontvankelijker worden voor verf. Na grondig spoelen liet ik de lok 24 uur drogen.

Daarna ging de grondverf erop. (Tamiya, direct uit de spuitbus).

Daarna kon de airbrush aan de slag en vond de verf van Philotrain zijn weg.

Alle hoofdcomponenten zijn gedaan.

Vijf van de hoofdcomponenten samengesteld. Het maskeren is al begonnen.

Maskeren is ook zo een van die klusjes die een vracht aan geduld vraagt. Oefening baart kunst, dat geldt ook hiervoor.

Gebruik steeds hetzelfde merk maskeerband zodat je zijn eigenschappen leert kennen en leert te verwachten welke resultaten je wanneer zult krijgen.

Ik heb niet geprobeerd alle zwart te verven delen vrij te houden. Ik heb geaccepteerd dat ik wat nawerk moet doen ten gunste van makkelijker en sneller maskeren.

 

Het mag verrassend lijken dat ik eerst opnieuw in groen gespoten heb (linksboven) en pas als die twwed groen laag gedroogd is in zwart (rechtsboven). Dat is om het onderkruipen te voorkomen. Als je direct zwart spuit kan het door de capillaire werking tussen de groene laag en de maskeerband kruipen (bovenste diagram). Onderkruipen van de verf leidt tot lelijke en onregelmatig vlekken die vaak heel wat nawerk vragen.

De truc is dat ik onderkruipen gebruik om onderkruipen te voorkomen. Ik spuit eerst met de onderste kleur over het maskeerband. Als de verf dan onderkruipt dan gebeurt dat in dezelfde kleur en dat is onzichtbaar.

Als de verf dan droogt worden alle openingen van het maskeerband afgesloten. Die nieuwe laag hoeft niet dekkend te zijn, maar net dik genoeg om de maskeerband te verzegelen. Als die tweede laag eenmaal droog is, kun je met een gerust hart de zwarte laag er overheen spuiten. Elke vorm van onderkruipen wordt gestopt door de groene verzegelingslaag. Let wel, goed maskeren naar je beste vermogen blijft een vereiste. Maar hoe goed je dat ook doet er blijven altijd van die hoeken en gaten waar je het niet helemaal dicht krijgt. Dan komt deze truc je voor de kleine onvolkomenheden te hulp. De truc helpt niet om slordig werk te maskeren (als ik het grapje mag maken).

De ketel werd voorzien van zijn ketelbanden. I gebruikte no 91112 van MicroScale en wel de 2" brede strepen die de gegoten banden vrij goed afdekten.

De wielbanden werden schoon gemaakt. Ik had niet de moeite genomen om de wielbanden af te plakken tegen de verf tijdens het spuiten. De Philotrainverf is goed oplosbaar in thinner, dus ik verwachtte geen problemen om de wielen schoon te krijgen. Nou dat was een misrekening. Ik heb ruim een uur zitten poetsen en en passant beschadigde ik ook andere delen. Afplakken was toch beter geweest.

Als laatste stap in het verven is de locomotief vrijwel geheel in maskeerband en plastic gehuld. Het duurt een paar uur om zover te komen. Dan is het een kwestie van minuten om de bufferbalken rood te spuiten.